Totaal aantal pageviews

woensdag 29 november 2023

Barendje en de Groene spechten.

Dat is de titel van het boek, dat ik kreeg voor Sinterklaas in de 2e klas van de lagere school [Westerschool] in Bellingwolde. En ik als kleine jongen voor het eerst in aanraking kwam met de natuur. Maar ook mijn grootvader heeft een behoorlijk groot aandeel gehad voor mijn interesse in de natuur en hiermee om te gaan.
Hij had een boerderijtje en al gauw wist ik de namen van de vogelsoorten rond het huis. Van 2 soorten vergeet ik de Groningse naam nooit weer: 1e. Keuteldoemke is een Winterkoning. 2e. Bouwmandje is een Witte kwikstaart. 3e. De Groningse naam van de Steenuil ben ik vergeten.
Door de jaren heen heb ik verschillende vogelsoorten leren [her]kennen. Al of niet doormiddel van de vogelgids van Mr. J. Kist. Uitgegeven door Elsevier in 1954. Dit was de "Bijbel" voor vogelliefhebbers en de vogelkennis. Gelukkig heb ik hiervan nog een exemplaar. Hierin wordt beschreven dat de Groene specht een algemene broedvogel is en voorkomt in loof- en gemengde bossen. Het is een standvogel, die buiten het broedsezoen rondzwerft. ook wordt hij regelmatig op een voedertafel gezien. In de zomerperiode is het een insecteneter en dan vooral mieren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten