Totaal aantal pageviews

woensdag 10 maart 2021

De Blauwborst [Luicinia svecica].

 

De Blauwborst [Lucinia svecica].


Blauwborst man.
Hoewel de terugkomst van de zomergasten van jaar tot jaar een paar dagen kan verschillen, is de volgorde wel altijd gelijk, zoals bijvoorbeeld bij de rietvogels. Daar zijn de rietgorzen en de Baardmannetjes het hele jaar aanwezig, maar op een mooie dag, ergens in de eerste helft van april, arriveren de Blauwborsten. Een paar dagen later worden ze gevolg door de Snor, dan de Kleine karekiet, enz. Als die terug zijn gaat het echt kriebelen. Ik moet er op uit, ik moet ze zien en als het kan, fotograferen. Bij de Blauwborsten komen eerst de mannetjes en een kleine week later, de eerste vrouwtjes. Tegen die tijd zijn de mannetjes alweer bijgekomen van hun tocht uit hun 

Blauwborst man op een kleibult.

overwinteringsgebieden rond de Middellandse Zee en Afrika en proberen ze een territorium te veroveren. Meestal bestaat zo’n territorium uit een brede rietkraag met struiken en kleine boompjes. De mannetjes vliegen langs de rand van hun territorium en laten regelmatig hun krassende liedjes horen. Andere mannetjes die zich in een territorium bevinden, worden aangevallen en weggejaagd, tot ze ver genoeg weg zijn. Zodra de vrouwtjes arriveren, zijn de Blauwborsten op hun felst en laten zicht het meest horen. Als ze gekoppeld zijn en zeker als er jongen zijn, laten de mannetjes zich minder horen en zien.

Spiegeltje, spiegeltje .........

In mijn belevenis laten de Blauwborsten zich het best fotograferen op een mooie zonnige dag met weinig wind, als ze net uit hun winterkwartieren terug zijn. Ze zoeken dan vaste, hoge punten in hun gebied op om hun lied voor te dragen. Als je een territorium hebt gevonden en je hebt een Blauwborst horen zingen, op een hoog punt, dan komt hij daar waarschijnlijk na een tijdje weer terug. Als je dan rustig, op enige afstand een plaats zoekt, dan zullen ze zich vaker laten zien en horen en kun je ze goed fotograferen. Er zijn ook fotografen die een andere, maar wat mij betreft niet diervriendelijke, methode gebruiken. Omdat de mannetjes op dat moment erg territoriaal zijn, reageren ze fel als ze een ander mannetje zien of horen. Deze fotografen spelen dan gewoon een opgenomen liedje van de Blauwborst af, om daar mee de mannetjes uit hun tent te lokken. Dat is NIET mijn werkwijze om een goede foto te maken van een Blauwborst in een rietkraag. Ik ga meestal in de vroege morgenuren oom mijn foto’s te maken.
Luid zingend op een paal.

Soms lukt het en als het niet lukt, ga ik een andere keer weer. Per slot van rekening ben je we heerlijk in de natuur bezig.
"
"Ik wacht op mijn vrouw".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten