Totaal aantal pageviews

donderdag 21 augustus 2014

Zwarte ooievaar [Ciconia nigra].

Deutsch: Schwarzstorch
English: Black Stork
 
Sinds vorige week dinsdag zwerft er een 1e Kj. Zwarte ooievaar door de Johannes Kerkhovenpolder en rond de Polder Breebaart. op 12-08-2014 is hij in Polder Breebaart gezien om vervolgens weg te vliegen in de richting van de JK-polder. Daar is hij op verschillende plekken gezien. Afgelopen zondag was hij in geen velden of wegen en sloten terug te vinden, totdat hij woensdag 20-08 weer opdook. Eerst op een stoppelveld in Termunten en later in de middag langs de Dallingeweersterweg. Ik was naar hem op zoek en vond hem daar op een kleine 10 meter vanaf de weg, langs de slootkant. Volgens mij kwam hij net uit de sloot, want het Eendenkroos zat echt overal, zelfs op zijn witte kleurring.
Juveniele Zwarte ooievaar met witte kleurring F04R.
 Hij is gemerkt met een witte kleurring om zijn rechterpoot, met de inscriptie: F04R. Dit duidt erop dat hij is geringd in Frankrijk. Ik heb al navraag gedaan via de mail, maar nog geen antwoord.
Het is wel een beetje een "vreemde" vogel. Vooral in deze tijd komen er meerdere Zwarte ooievaars over ons land waarvan de meeste uit Oost-Europa komen en doortrekken naar het zuiden. Deze vliegt echter omgekeerd: is in Frankrijk geringd en vliegt in noordelijke richting.
Maar even zo goed een mooie waarneming, want het is mijn eerste, gekleurringde Zwarte ooievaar. Zodra ik de terugmelding heb ontvangen, zal ik het op mijn blog zetten.
 
Zwarte ooievaar.
 
Ook de ring zit onder het kroos.

1 opmerking: