Totaal aantal pageviews

dinsdag 21 maart 2017

Nogmaals de Klapekster [Lanius excubitor].

Vanmiddag heb ik maar weer eens de Klapekster opgezocht, die al geruime tijd bij het Schildmeer rondhangt. In het gebied staat oud riet, af en toe een opgedroogde Lisdodde en langs de kant staan een paar struiken. Ideaal voor een Klapekster om te gebruiken als uitkijkpost. Ik zet mijn auto langs de kant van de weg en zie de vogel af en toe opvliegen om een insect te vangen. Telkens weer gaat hij na de vlucht op een lange, droge, stengel van de zuring zitten. Vaak op dezelfde stengel, maar regelmatig op een ander stukje van het perceel. Vanaf dat punt houdt hij de omgeving goed in de gaten.
Het typische gebied voor een Klapekster.
Hij zit erg ver weg in het land, zo'n 150-200 meter, en dus moeilijk om een goede foto te maken. Ik kijk dan ook regelmatig door mijn telescoop om hem te volgen. Misschien komt hij toch wat dichterbij. op een gegeven moment zag ik dat hij een donkere braakbal produceerde en die weg slingerde.Waarschijnlijk had hij bij het opvliegen wat gezien in het gras en bleef staan "bidden". Zittend op een lange rietstengel, schommelend in de harde wind, deed hij vele pogingen om aan eten te komen. Even was hij uit het zicht verdwenen en na ongeveer 10 minuten zag ik hem weer. Nu op een heel andere plek staan bidden, dan voorheen. Al met al een heel druk baasje dit mannetje Klapekster, die mij niet in de gelegenheid stelt om een leuke foto te maken.
De Klapekster op de uitkijk.
Ik ben door het klaphekje gegaan en een paar honderd meter de "zanddijk" opgelopen en ik kwam steeds dichterbij de Klapekster, maar de afstand van mij tot de vogel bedroeg nog steeds 50-60 meter. ik kon toch nog een paar redelijke foto's maken. Even later vloog hij helemaal achter in het gebied en weg was'ie. Op de terugweg naar mijn auto zag ik og een paartje Roodborsttapuiten. Mijn eerste voor dit jaar.
Roodborsttapuit-paartje [Saxicola rubicola].
Toen ik wegreed zat hij, weer wat dichterbij, bovenop de stengel van een Lisdodde, alsof hij mij uitzwaaide. Dit was echt een "geniet"-middagje rond het buitengebied Schildmeer.

Ook op deze foto staat een Klapekster.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten