Totaal aantal pageviews

dinsdag 14 augustus 2018

De Wijngaardslak. [Helix pomatia]

Een slak op leeftijd.
Sinds enige maanden ben ik de trotse eigenaar van een groepje Wijngaardslakken. In totaal heb ik 7 exemplaren gekregen van een goeie kennis. Ik heb het altijd al mooie slakken gevonden en ben er erg blij mee. Met het droge weer van de afgelopen tijd zag ik ze niet, maar nu het weer wat vochtiger is, komen ze regelmatig tevoorschijn en gaan ze aan de wandel. Regelmatig lopen er een paar op het grasveld op zoek naar voedsel. [afgestorven plantenresten]. Ze gaan niet ver weg en dus kan ik ze zo weer terug op de "bloemenbult" zetten.
Een slak van plm. 2 jaar oud
Afgelopen zaterdag was een van de "grote grazers" bezig met eieren leggen. Dat heeft geduurd tot vanmiddag. Dus ongeveer 3 dagen lang ze op dezelfde plek in de tuin.Nu maar afwachten of er jonkies komen.
3 jongere exemplaren
Kenmerken van deze soort:
1. Ongeveer 50 mm in doorsnee
2. Licht bruin tot bruin huisje
3. Grijs-bruine tot Crème-kleurig beest.
4. Als de slak kruipt kan hij ongeveer 12 cm lang worden
5. Wordt ongeveer 4-6 jaar oud. Naar mate ze ouder worden wordt het huisje steeds lichter van kleur
6. De slak komt oorspronkelijk voor in Midden- tot Zuidelijk Europa, maar is door mensenhanden     naar diverse landen verspreidt.
7. De slak is een herbifoor [planteneter] en eet meestal rottende delen van de plant
8. Met name in Frankrijk is het een delicatesse
Ik heb voor de foto's de jongere exemplaren gebruikt, omdat deze beter contrasteren tegen de achtergrond.
Verstoppertje spelen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten