Totaal aantal pageviews

woensdag 21 maart 2012

Scholekster-broedparen langs de Schermdijk.

Scholekster-broedparen telling langs de Schermdijk in de haven van Delfzijl.

Scholekster, RG-GPWA.

Na de korte, maar hevige vorstperiode van half februari, ben ik zaterdagmorgen,  17 maart 2012 tijdens hoogwater, om 07.00 uur begonnen met het tellen van de Scholeksters in de haven van Delfzijl. Gelukkig is het totale aantal dode Scholeksters beperkt gebleven tot 41 vogels. Hiervan waren 34 zgn. “eerste winter”- vogels en 7 volwassen exemplaren. Dit is ongeveer 10% van de gemiddelde populatie langs de Schermdijk. Er zijn plaatsen waar het aantal dode vogels vele malen hoger ligt.
Scholekster, LO-WYWB.

Paartje bezig met het zgn. "Tepieten".

Langs de hele Schermdijk zitten al weer de (mogelijke) paartjes. De vogels waren nogal schrikachtig en het was dus zaak om ze voorzichtig te benaderen.
                                                                                                                                         
Her en der lopen de paartjes over het asfalt, dat de scheiding vormt tussen de basaltblokken en het water, dat al weer langzaam aan het zakken is. Verderop is het eerste stukje wad al weer drooggevallen en meteen wordt het afgezocht, door een paar Scholeksters, op iets eetbaars. Dit kunnen kleine wadslakjes zijn, maar meestal gaat het de vogels om de wadpieren.
Vlak bij de koelwater-uitlaat van Akzo-Nobel zit een behoorlijke “Scholekstersoos”. Ik rij er rustig naar toe, maar de vogels hebben mij allang gezien en beginnen zich, verder van mij af te verplaatsen. Het lukt mij uiteindelijk om ze te tellen en het totaal komt op 312 Scholeksters. Ook lopen er een aantal gekleurringde vogels tussen, die ik aflees met de telescoop. De paartjes tel ik met een zgn. bezoekersteller en de “losse”vogels schrijf ik met een potlood in mijn notitieboekje. Uiteindelijk blijft de teller staan op minimaal 69 broedparen.
Het aantal losse vogels komt op 326 exemplaren, inclusief de soos.
Als het aantal broedparen bij elkaar blijft, komt het getal ongeveer 10 paar hoger te liggen dan vorig jaar. Van de totale aantallen broedparen waren 23 paar, 1 of beide partners, geringd met kleurringen. Deze vogels zijn nu makkelijker te vlogen, wat betreft de reproductie in de komende zomer.
                                                                       

Geen opmerkingen:

Een reactie posten