Totaal aantal pageviews

maandag 18 maart 2013

Sperwer. [Accipiter nisus]

Engels: Sparrow Hawk.
Duits: Sperber.

Sperwer man.
Delfzijl 15.30 uur, bewolkt met af en toe wat regen en/of lichte sneeuw bij een temperatuur van 2 graden boven nul.
Half maart, het is een beetje komkommertijd in de vogelwereld. Te koud, te nat, te veel wind waardoor de vogeltrek nog niet goed op gang komt en ga zo maar door. Soms wordt iets leuks je in de schoot geworpen, ook al zit je noodgedwongen thuis. Zo ook bij ons gistermiddag.
Sperwer man.
Mijn vrouw stond voor het raam te kijken naar 2 Huismussen die op de vetbol zaten te eten en een Merel-vrouwtje, die wat in de tuin scharrelde. Plotseling zag ze een Sperwer-mannetje op de spoorbiels zitten en riep mij: "Stil, kom gauw en niet bewegen, want er zit daar een Sperwer". Toen ik mijn camera had gepakt zat hij nog steeds op de spoorbiels en even later ging hij nog even voor mij poseren op een paaltje. De sluiter van de camera klikte maar door. Kort daarna liep hij al zoekend en omhoogkijkend onder de Hortensia door, op zoek naar een van de beide Huismussen die in aller haast daarin waren gevlogen. Of hij zocht het vrouwtje merel. Hij liet zich even later weer op de spoorbiels zien, maar toen er een auto door de straat reed, schrok hij en vloog weg zonder prooi. Ik denk dat de Sperwererg veel honger heeft gehad, want normaal komen ze niet aan de grond om te jagen en zeker niet op zo'n 4 meter afstand van het raam van ons huis.  
Sperwer man.
Het eerste uur zijn de mussen en de merel niet terug geweest in onze tuin, maar ik had een paar mooie foto's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten