Totaal aantal pageviews

vrijdag 28 juni 2013

Predatie door een Scholekster [Haematopus ostralegus].

Vanmorgen was ik in de Eemshaven om Scholeksters te tellen en de geringde vogels te fotograferen. Eerst maar even langs de broedende Visdieven [Sterna hirundo] en Noordse sterns [Sterna paradisaea]. De Visdieven broeden tussen de rails en langs de kant van de weg en de Noordse sterns broeden op het grasveld naast de parkeerplaats van de voormalige Borkumlijn. Op dit zelfde terrein broedt ook een paartje Scholeksters. Eèn van de oudervogels is geringd met kleurringen [LB-YYLK]. Zijn/haar partner is ongeringd. De geringde vogel zat nog te broeden op 3 eieren, terwijl de andere ouder met de halfwas jongen op het veld liep. De beide jonge vogels zijn geringd met metalen ringen. Terwijl ik de waarneming in mijn notitieboekje noteer, zag ik de ongeringde vogel een ei pikken uit het nest van een Noordse stern. Hij/zij liep er mee naar de jongen en pikte het ei kapot, zodat de jongen de inhoud konden nuttigen. Tot en met de laatste "druppel"werd de eierschaal leeggegeten. Ik had zoiets nog nooit eerder gezien, dat een Scholekster een ei pikt en aan zijn jongen voert.

Oudervogel brengt het "gepikte " Noordse stern-ei.

De inhoud wordt opgegeten.

De jongen eten de inhoud .


Nog een "boertje" en ........


..... de schaal is leeg.
Weer een unieke natuurbelevenis.
Tijdens je waarnemingen kunnen vogels je behoorlijk op het verkeerde been zetten. Zoals de Scholeksters in het bovenstaand verhaaltje.
Het waren, achteraf gezien, twee verschillende vogels van verschillende Scholekster-paren, elk met een andere partner. De Scholekster met kleurring LB-YYBK heeft als partner LY-CSLH. Dit stel heft nu 2 jongen van 2-3 dagen oud. Wie de partner van de "predatie" Scholekster is, heb ik niet kunnen ontdekken. Misschien later nog eens.
Scholekster LB-YYBK met jong van 2-3 dagen oud.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten