Totaal aantal pageviews

zondag 14 december 2014

Kleurringen aflezen.


Kokmeeuw Rood X.6

Voor wie in deze wintertijd nog een leuke hobby [erbij] zoekt, weet ik nog wel een leuke. RINGEN AFLEZEN. Je zou kunnen beginnen met het aflezen van kleurringen bij b.v. meeuwen.
Een grote verscheidenheid aan kleurringen biedt zich aan in deze winterperiode. Verschillende meeuwensoorten [Kokmeeuw, Stormmeeuw, Zilvermeeuw, e.a.], verschillende kleurringen [rood, wit, zwart, geel, groen, enz.] en heel veel verschillende codes, want niet één code is gelijk.
Om te beginnen ga je naar een park, vijver en/of haven, waar vaak voedsel voor de meeuwen is te vinden. In parken wordt meestal door diverse mensen gevoerd, maar ik maak mijn eigen voerplek.


Zilvermeeuw Groen AB06
De meeuwen zijn er dan als de kippen bij, als ze mijn auto aan zien komen. eerst zie je een paar vogels maar na een paar minuten zijn het enkele 10-tallen. Je snapt niet waar ze zo gauw vandaan komen. Het is net alsof ze elkaar waarschuwen dat er wat valt te eten. Ik zelf koop altijd het goedkoopste brood, breek of snij het in niet te grote stukken en succes is verzekerd. Neem een boekje, potlood en een kijker of telescoop mee voor als de vogel op grotere afstand zit. Wil je de vogels dichterbij laten komen, dan is een verplaatsbare schuilhut makkelijk of je gebruikt gewoon de auto. Vaak neem ik ook de camera mee voor het geval de ring smerig en/of beschadigd is. Dan kun je thuis rustig gaan kijken wat de code is. Ook bewaar ik de foto's voor mijn eigen archief.
Kom je er niet meteen uit, neem dan gerust contact op met een vogelaar of met mij. Heb je eenmaal het betreffende land en ringstation gevonden, dan kun je de code van de ring invoeren en na een paar dagen komt de zgn "life-list". Daarop staat o.a. de vogelsoort, leeftijd van de vogel, ringer, ringdatum, enz. Het is altijd een spannende belevenis tot de melding terug komt. Er zijn sites waarop je, na het invoeren van de gegevens, meteen alle details kunt aflezen. Ik hoop dat jullie er net zoveel plezier aan beleven als ik.


Stormmeeuw, Wit E44L
Ben je wat gevorderd in dit werk, kun je ook metaal ringen af gaan lezen. Dit is vaak wat intensiever omdat de code rondom in de ring staat en de vogel niet stil staat.
Het leuke van deze hobby is, dat je vaak in een bepaald aantal jaren dezelfde vogel op dezelfde plek weer ziet. SUCCES er mee.

Zilvermeeuw Groen AB06 komt uit: Duitsland, geringd in Mellum  op 27.08.1999 door Volker Dierschke

Kokmeeuw Rood X.6 komt uit: Groningen, geringd in het Noorderplantsoen op 05.01.2011 door Frank Majoor

Stormmeeuw Wit E44l komt uit: Groningen, geringd a.d. Oostersluis door Frank Majoor op 18.12.2010
Dit zijn slechts enkel voorbeelden van mijn afgelezen kleurringen.
.
Voor meer info kijk je op www.cr-birding.org of www.Vogeltrekstation.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten