Totaal aantal pageviews

donderdag 18 februari 2016

Slechtvalk, [Falco peregrinus] een toevallige ontmoeting.

1e winter Slechtvalk, man.
Deutsch: Wanderfalke
English: Peregrine
Ik zou vanmorgen op de fiets boodschappen gaan doen, maar doordat het gekrijs en alarmerend geluid mijn aandacht trok, liep het even anders dan gepland. ik keek op het grasveld tussen 2 straten en daar zag ik een 1e winter Slechtvalk mannetje die bezig was een 1e winter Kokmeeuw te plukken.
1e winter Slechtvalk, man.
De veren vlogen in het rond en de hele plek waar hij zat lag bezaaid met veren. eerst een aantal foto's gemaakt met mijn mobiel en toen naar huis om de camera te halen, in de hoop dat hij zou blijven zitten Hij trok zich niets aan van auto's en andere fietsers, maar ging door met plukken en eten. Iedereen die er langs kwam bevond zich op een afstand van plm. 5-6 meter.
1e winter Slechtvalk, man.
Toen ik na 10 minuten terug kwam zat hij er gelukkig nog. Mijn "vreugde"- adrenaline snelde door mijn lichaam, want zo dicht bij was ik nog nooit bij een etende Slechtvalk geweest.
Ik heb er ongeveer 60 foto's geschoten en een kort filmpje gemaakt met mijn camera, want dat kan tegenwoordig met een Canon 7D Mk 2. Na deze foto sessie heb ik mijn camera teruggebracht naar huis, want ik moest tenslotte ook nog boodschappen doen. Toen ik er voor de derde keer langs kwam zat hij nog rustig te peuzelen. Terugkerend van de boodschappen, na 3 kwartier, zag je alleen nog wat veren en de restanten  waren niet meer te zien. Die had hij waarschijnlijk meegenomen voor mindere tijden.
1e winter Slechtvalk, man.
 Een schitterende ervaring, waarneming, foto's en een filmpje van de snelste grijpvogel rijker.

3 opmerkingen:

  1. Fantastisch Ko. Wat een mazzel heb je gehad. Nee dat zal niet vaak voorkomen dat je een slechtvalk van zo dichtbij tegenkomt. Het is een prachtig exemplaar! De foto's zijn schitterend. Heb je nog een ring kunnen ontdekken? Toevallig gisteren een nieuw blog geplaatst over de slechtvalken die ik volg in Echt. Zij hebben een nestkast op de kerktoren aldaar.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Ko wat een geweldige buitenkans om op deze manier een Slechtvalk te fotograferen. Heel mooi vastgelegd. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een leuke ontmoeting met deze zeer snelle jager.

    BeantwoordenVerwijderen