Totaal aantal pageviews

vrijdag 7 augustus 2015

De Boomkikker [Hyla arborea].

English: Europian tree frog
Deutsch: Laubfrosch
Boomkikker bij Bartelshagen.
Deze kikkersoort is gifgroen van kleur en leeft in singels, lage struiken met struweelzone aan de bosranden, houtwallen en moerasachtige gebieden, waar hij zich met zijn zuignapjes aan de voetjes doorheen beweegt. Vooral op het zuiden gerichte braamstruiken hebben de voorkeur om zich in op te houden. Hij kan zijn kleur veranderen van lichtbruin tot heel donkergroen. De lengte kan varieëren van 45 tot 55 mm. Voor de voortplanting is een zuurstofrijk watergebied nodig met goed ontwikkelde water- en oevervegetatie. Het water moet ondiep en open zijn en er moet weinig beweging zijn. Mijn eerste waarneming van deze mooie kikker was in Boek [spreek uit "beuk"] in de Müritz in Mecklenburg Vorpommern, op 11-09-2010. In de ochtend zag ik de kikker op een afrasteringshek langs een weiland. Het kon niet missen om hem te zien "groen op een roestig ondergrond".
Boomkikker in de Müritz.
Mijn tweede waarneming stamt eveneens ui de voormalige DDR, in de omgeving van Bartelshagen, op 23-09-2010. Op de fiets reden we van Lüdershagen naar Bartelshagen. Doordat we even stopten, zag ik een aantal Boomkikkers tussen de bramenbladeren. Ook hier kon ik een aantal leuke foto's maken. Eind vorige eeuw is de totale populatie in Nederland met 80% afgenomen en als zodanig kwam onze Boomkikker op de rode lijst van sterk bedreigde amfibieën en zwaar beschermde diersoorten. Zo wie zo is de Boomkikker, net als alle andere amfibieën beschermd volgens de Flora en Faunawet. Ik heb de soort tot op heden nog niet in Nederland gezien. Maar wie weet?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten